Електронний квиток по-київськи: не проїздом єдиним
Опубликованно 07.06.2019 05:09
left" data-url="https://economics.unian.net/transport/10475070-elektronnyy-bilet-po-kievski-ne-proezdom-edinym.html">
Запуск єдиного електронного квитка у Києві постійно відкладався, але на початку 2019 року процесу все-таки дали офіційний старт. Поки система представлена досить обмежена: вона діє не на всіх маршрутах, а деякі її компоненти досі не доступні. Тим не менш, вже зараз можна говорити про цілому низкою потенційних вигод. Крім більшої гнучкості тарифів і очевидної зручності для пасажирів, електронний квиток здатний допомогти у вирішенні цілої низки завдань – від залучення інвесторів до побудови абсолютно нової міської транспортної мережі.
У Берліні, Відні, Варшаві, Барселоні та багатьох інших європейських містах тривалий час в різному форматі працюють електронні проїзні документи. Також електронні квитки на громадський транспорт діють, наприклад, в столиці Грузії Тбілісі.
З точки зору користувача, він набуває від 45 хвилин до декількох годин переміщень на будь-яких видах громадського транспорту
Найчастіше, система працює за наступним принципом. Людина вибирає собі квиток із цілого ряду альтернативних варіантів: на 1, 2, 5 або 10 поїздок. Також можна вибрати опції на 24, 48, 72 або 96 годин. Є проїзні на місяць, квартал або півроку. Окремі категорії квитків можуть існувати для студентів, пенсіонерів, людей з особливими потребами. Нарешті, якщо мова йде про великих мегаполісах з великою транспортною мережею, найчастіше квитки діляться на зони, в залежності від їх віддаленості від центру.
З точки зору користувача, він набуває від 45 хвилин до декількох годин переміщень на будь-яких видах громадського транспорту.
Завдяки електронним проїзним, людина не повинна платити на кожній новій пересадки. Для адміністрування такої системи потрібно менше число працівників. З'єднання всього транспорту в одну мережу дає можливість більш точно визначати час прибуття автобуса, тролейбуса, трамвая чи поїзда метро до зупинки. Далі інформація подається на спеціальні табло, і у пасажирів пропадає фактор невизначеності.
Це – найбільш очевидні, але далеко не всі потенційні бонуси від нової системи.
Ми живемо в 21 столітті, коли головним активом є інформація. Її збір, правильна обробка та використання суттєво вплинули на дуже багато сфер. І тепер прийшла черга міських транспортних мереж.
Сьогодні, продаючи квитки на трамваї і тролейбуси, можна більш-менш точно оцінити лише загальну завантаженість маршрутів – в залежності від того, скільки квитків було продано за день. Однак у цій цифрі не буде двох дуже важливих компонентів. Перший – кількість пільгових пасажирів та пасажирів з проїзними, які не купують квиток, і, значить, не увійдуть в статистику, а можуть виражатися лише якимось приблизним числом. Другий – це розподіл пасажирів залежно від дня тижня і часу доби. Наприклад, якийсь маршрут може бути популярний тільки вранці і ввечері, а інший – на протязі усього дня. У свою чергу, планування на підставі конкретних історичних даних потенційно дає можливість поліпшити якість транспортної мережі не тільки шляхом додавання нових маршрутів і закупівлі додаткового пересувного складу, але й за рахунок оптимізації поточних потужностей.
Ще один потенційний бонус електронного квитка – це його вплив на ріст інвестиційної привабливості громадського транспорту
Сюди можна додати системи з аналізу автомобільного трафіку – їх різні варіанти використовуються у багатьох європейських і американських містах, а також на хайвэях і просто автомобільних дорогах. Якщо поєднати такі системи і дані, отримані від електронних квитків, то можна бачити всі 100% щоденної маятникової міграції в межах Києва. Отже, можна чітко зрозуміти, в який час будь вулиці частіше за інших виявляються цікавинками, а які – вільними. Далі можна перенаправляти громадський і автомобільний транспорт таким чином, щоб більш ефективно розподіляти трафік, вирішуючи проблеми заторів і скорочуючи час у дорозі.
Ще один потенційний бонус електронного квитка – це його вплив на ріст інвестиційної привабливості громадського транспорту. У 2018 році Україна серйозно переглянула концесійне законодавство, зробивши Державно-приватне партнерство досить перспективним напрямком. Тим не менш, що стосується інфраструктурних проектів у межах міст, поки в форматі приватних інвестиції говорилося тільки про будівництво нової гілки метро. Неважко припустити, чому відбувається саме так: в метро люди проходять по турнікетів, і можна передбачити пасажиропотік майбутніх станцій, якщо порівняти заселеність місцевості і пасажиропотік вже існуючих. На підставі цих даних, в свою чергу, можна цілком точно прорахувати грошові надходження і майбутні прибутки.
Але от інші види транспорту поки такого аналізу не піддаються. Наприклад, у КМДА наголошують: щоб замінити всі маршрутки в Києві, додатково потрібно придбати 231 автобус великої і надвеликої місткості, 172 тролейбуса і 62 трамвая. Завдання для місцевого бюджету і правда не проста, проте вельми доступна для приватного інвестора, якщо б такий дійсно зацікавився проектом. Але поки у нас немає хороших і достовірних цифр, залучити в цю сферу приватний капітал практично неможливо. У цьому сенсі, інформація, зібрана за допомогою електронних квитків, може лягти в основу якісних бізнес-планів, багато з яких цілком здатні прикинутися в життя.
Запуск електронного квитка у Києві – це великий крок в сторону збільшення комфорту користування громадським транспортом для пасажирів
Нарешті, не можна забувати і про те, що світ давно увійшов у фазу, коли людям не продають поїздки, а можливість максимально швидко і зручно дістатися з пункту А в пункт Б. Це і правда логічно, адже сьогодні мало хто їздить на автобусі тільки заради того, щоб здатися або провести час. Наприклад, нещодавно ?ber запустив у місті Денвер у США пілотний проект. Коли людина будує маршрут через додаток Uber, система пропонує йому не тільки викликати таксі або розділити машину з іншими людьми неподалік, але також додає можливі маршрути громадського транспорту. І хоча поки що це лише пілотний проект, він як не можна краще показує напрям, у якому рухається вся транспортна сфера.
Запуск електронного квитка у Києві – це великий крок в сторону збільшення комфорту користування громадським транспортом для пасажирів. Але, крім цього, нова система потенційно може дати цілий ряд додаткових можливостей – починаючи від аналізу завантаженості та ефективності маршрутів, до розрахунку інвестиційної привабливості проектів і приходу в галузь приватного капіталу. І напевно Київ може стати пілотом для всієї України.
Олена Криворучко, директор ДП Укрдорінвест
Категория: Общество