Досвідчені водії дали поради, як їздити на гірських дорогах


Опубликованно 15.08.2018 01:33

Досвідчені водії дали поради, як їздити на гірських дорогах

Мабуть, дорога в горах – найбільш суворий вид випробувань, що випадає на частку середньостатистичного водія.

Їзда по гірській місцевості складна і для водія, і для автомобіля. Від першого потрібні додаткові увагу і навички, від другого – підвищена віддача. Адже на відміну від рівнинної дороги, на гірській автомобіль витрачає енергію не тільки на своє переміщення по горизонталі, але і бореться з силою земного тяжіння – причому як на підйомі, так і на спуску. Як це проявляється на практиці і що конкретно повинен робити водій для безпеки їзди в горах?

На узвозі. Багато водіїв не вміють гальмувати в гірських умовах, по рівнинній звичкою, думаючи, що головне в цій справі – гальма. Насправді, перший помічник водія у справі уповільнення в горах – це силовий агрегат. На спусках гальмувати потрібно двигуном, а педаллю гальма лише тонко коригувати процес, наприклад, остаточно підбираючи швидкість перед самим поворотом або для екстреної зупинки. Інтенсивність гальмування двигуном регулюється підбором передачі, потрібно включити таку, щоб при всіх відпущених педалях автомобіль котився вниз з бажаної для вас швидкістю.

На машинах з автоматичною трансмісією для цього потрібно перейти в ручний режим (manual, sport) і також самостійно вибрати потрібну передачу. Якщо ж на спусках весь час користуватися тільки гальмами, то легко перегріти механізми і повністю позбутися гальм із-за закипілої рідини. Якщо спуск короткий і гальмування двигуном застосувати важко, потрібно сповільнюватися короткими, енергійними натисканнями на педаль гальма, а не постійним м'яким притриманням педалі.

На підйомі. Поширена помилка багатьох пілотів – неправильно підібрані обертів двигуна. Для мотора небажані як надмірно високі, так і надмірно низькі обороти.

Оптимальний діапазон в режимі тривалого підйому для більшості сучасних моторів 2000 – 4000 об./мін. Звичайно, ваш автомобіль швидше за все буде їхати і на більш низьких, і на більш високих оборотах. Але це буде шкідливо для нього (перегрів, перевитрата масла) і його ресурсу, або небезпечно для вас, оскільки задавлений навантаженням «на низах» двигун не дасть вам можливості швидко прискоритися при необхідності. Деякі автоматичні трансмісії не зовсім коректно працюють в горах, передчасно перемикаючись «вгору», в такому випадку потрібно перейти в ручний режим коробки і самостійно вибирати потрібну передачу.

На старих АКП без ручного режиму на такий випадок є положення селектора «2» або «3», коли водій примусово обмежує кількість передач двома (або трьома) ступенями. При русі на підйомі важливо не звертати уваги на обганяли вас машини, керуючись тільки своїми міркуваннями. Адже у «гонщиків» можуть бути або більш потужні мотори, або відмінне від загальноприйнятого ставлення до безпеки автомобіля.

Повороти. На гірських серпантинах часто доводиться знижувати швидкість до 5 – 15 км/год, інакше в 180-градусний поворот просто не вписатися. Враховуючи, що в такому повороті зазвичай є ще і перепад висоти, під'їжджати до нього потрібно вже на потрібній, більш низьку передачу. Якщо почати перехід безпосередньо в повороті, вам може просто не вистачити рук і уваги, щоб повноцінно стежити за керуванням автомобілем і навколишнім оточенням.

Оглядовість. Багато повороти на гірських дорогах зовсім не проглядаються, до того ж ширина дорожнього полотна гранично мала, тому важливо в будь-якій ситуації дотримуватися своєї смуги і не «вилазити» на зустрічну. Також погано видно дорога в кінці підйомів, що загрожує неприємностями при обгонах. З цієї причини уникайте обгонів не тільки в такій ситуації, але і на крутих підйомах в принципі, адже на незнайомій гірській дорозі ви не можете бути впевнені, що ваш мотор не скисне» через збільшення кута підйому або з іншої причини. А місця для того, щоб ухилитися від зустрічної машини, затримайся ви «на зустрічній смузі», в горах зазвичай немає.

Зупинки. Причин для зупинки в горах більше, ніж на рівнині: і пасажира може заколисати, і водій стомлюється швидше, так і хочеться помилуватися краєвидами. На багатьох таких дорогах і в Україні, і за кордоном передбачені спеціальні майданчики. Зазвичай вони невеликі, але ми рекомендуємо зупинятися саме на них, оскільки вузькі узбіччя (там, де вони є) і місцеве розширення проїзної частини для цього не підходять зовсім.

Не плутайте з оглядовими майданчиками кишені-пастки для втратили керування автомобілів, які влаштовують в кінці довгих спусків – зупинятися в них не варто.

Рух по гірській дорозі справді вимагає від водія особливої напруги. Тому будьте готові до того, що сидить за кермом втомиться більше за інших і не побачить нічого з місцевих красот. Тому, якщо в екіпажі досвідчений водій не один, влаштуйте зміну пілотів під час привалу.



Категория: Автокультура