Спростована гіпотеза про еволюцію людини

Опубликованно 27.10.2017 02:18

Спростована гіпотеза про еволюцію людини

Міжнародна група вчених під керівництвом Річарда Ленський (Richard Lenski) з Університету штату Мічіган в США спростувала загальноприйняту гіпотезу, згідно з якою еволюція припиняється, якщо вид максимально пристосований до навколишнього середовища, тобто досяг еволюційного оптимуму. Стаття з результатами дослідження опублікована в журналі Nature. Прес-реліз доступний на сайті видання Science Alert.

Оскільки спостерігати за еволюцією великих організмів, в тому числі людини, практично неможливо із-за відносно повільних темпів зміни поколінь, зручним об'єктом для досліджень є мікроорганізми. У довготривалому експерименті Ленський, розпочатому в 1988 році, використовуються колонії кишкової палички (Escherichia coli), яка розмножується настільки швидко, що еволюційні зміни стають помітні за кілька десятків років.

Ленський взяв штам Bc251, названий в рамках дослідження предковым. З нього зробили 12 окремих популяцій, які розмножувалися в штучних умовах, при цьому кожен день частина бактерій переносилася на свіже живильне середовище з дефіцитом глюкози. Через кожні 75 днів (за цей час змінювався приблизно 500 поколінь) бактерії заморожувалися в гліцерині для подальших досліджень.

На сьогоднішній день в лабораторії Ленський змінилося близько 68 тисяч поколінь кишкової палички. За цей час бактерії обзавелися мутаціями, які підвищували їх пристосованість до середовища. Клітини стали більшими, почали швидше засвоювати поживні речовини і розмножуватися. У деяких популяціях мутації виникали швидше, а в одній з колоній мікроорганізми навчилися споживати цитрат.

Дослідники також виявили, що зростання пристосованості до умов середовища у бактерій не припинився, хоча й сповільнився у всіх 12 популяціях, що свідчить про досягнення мікроорганізмами еволюційного оптимуму. Вчені виявили, що в клітинах продовжують протікати генетичні процеси, що призводять до появи нових адаптацій. Зроблений фахівцями висновок справедливий не тільки для бактерій, але і для всіх організмів, включаючи людину.