"Евробляхерные" війни


Опубликованно 16.10.2017 19:51

Другий день під стінами Верховної Ради б'ють барабани і мітингують декілька сотень людей. Акцію протесту влаштували автомобілісти з еврономерами. Свої зареєстровані в Польщі чи Литві залізні коні вони розмістили тут же – в урядовому кварталі. На перетині вулиць Грушевського, Шовковичної та Інститутської.

Щоправда, у четвер «евробляхеры» вирішили повністю не влаштовувати транспортний колапс у столиці, як це вони зробили в середу. На цей раз власники нерозмитнених авто зробили можливим рух автомобілів по одному ряду.

У середу в Києві була «жесть». Ймовірно, що учасники акції хотіли заподіяти масу незручностей урядовцям і, насамперед, народним депутатам. Однак, така мета навряд чи була досягнута – вчора засідання Верховної Ради не було. Так що потерпілими виявилися в основному рядові кияни – власники авто з українською реєстрацією і чесно сплаченими податками. Щоб не запізнитися на роботу – їм доводилося кидати машини де потрапило: на тротуарах та площах, і слідувати в офіси на метро або пішки.

Така ситуація абсолютно не турбує організаторів акції протесту. Вимог у них кілька – скасувати штрафи на незаконно ввезені в Україну автомобілі і максимально знизити податки при їх розмитненні.

"Ми вимагаємо розробити законопроект урядом, гарантії від президента, як гаранта Конституції, не застосовувати тиск на власників транспортних засобів на єврономерах. У законопроекті має бути або єдиний збір на рівні 500 доларів для розмитнення авто, або потрібно залишити тільки ПДВ і мито, а акциз скасувати», - заявив УНІАН один з організаторів акції протесту, керівник організації «АвтоЕвроСила» Олег Ярошевич.

Одночасно власники авто з еврономерами, так звані евробляхеры, незадоволені випадками виписування їм штрафів за порушення митних правил, називаючи це репресіями. За даними Госфискальной служби, тільки за 8 місяців 2017 року в Україні було накладено штрафів на 91,12 млн гривень за порушення строків транзиту і ввозу авто з іноземною реєстрацією.

Особливо «евробляхеры» незадоволені останніми рішеннями судів. Адже нещодавно Вищий адміністративний суд Києва зобов'язав водія автомобіля з іноземним номером сплатити 420 тисяч гривень, Київський апеляційний адмінсуд постановив стягнути з власника Mercedes-Benz E320 з литовськими номерами штраф у розмірі 1,681 млн грн, а Одеський суд визнав законним постанову Одеської митниці, яка наклала на громадянина України штраф у розмірі 618,395 тис. грн за керування автомобілем з іноземними номерами. Щоправда, в Одесі водій зміг все-таки оскаржити штраф, заявивши, що він не має ніякого відношення до цього автомобіля.

У зв'язку з цим учасники акцій вимагають ввести мораторій на штрафи до остаточного законодавчого врегулювання питання, а Кабінет Міністрів повинен підписати з ними меморандум про процесі розробки цього механізму врегулювання. «Якщо ми почуємо негативний відповідь – ми залишаємося тут на невизначений термін і будемо тиснути», - уточнив в середу Ярошевич.

Судячи з усього, меморандум ніхто так і не підписав, хоча переговори все-таки були. Тому після обіду середовища з'явилася заява «еврономеристов» - акція протесту біля Верховної Ради буде безстроковою.

Не акцією єдиної

Нинішня акція протесту була аж ніяк не першою і, швидше за все, буде далеко не останньою. Використовуючи тактику нанесення максимального шкоди тим українцям, які до проблеми розмитнення автомобілів не мають абсолютного ніякого відношення, власники авто з званими еврономерами періодично блокують пропускні пункти на кордоні, а в минулому році і зовсім пішли на божевільний крок – заблокували в'їзди до Києва, створивши таким чином багатокілометрові затори.

Той випадок був вкрай негативно сприйнято в суспільстві і тоді «евробляхеры» вирішили час від часу брати в облогу урядовий квартал. Як це було ще в травні цього року.

Однак незважаючи на акції протесту, проблема ні йоту не наблизилася до вирішення. Швидше навпаки – ситуація все далі заходить у глухий кут. Адже машин з еврономерами на вітчизняних дорогах стає все більше і більше. Їх навіть порахувати точно не можуть: Державна фіскальна служба – і та дає суперечливі цифри.

Якщо вірити останньою інформацією від ГФС, лише в 2016 році в Україну було ввезено 712,6 тис. машин з іноземною реєстрацією. У першому в першому півріччі цього року вже завезено майже 500 тисяч таких автомобілів.

Багато їх користувачі намагаються дотримуватися законодавства і не порушувати терміни перебування в Україні. Однак це вдається далеко не всім. Зокрема, нещодавно ГФС повідомила, що зараз на території України знаходиться незаконно майже 64 тисячі авто з іноземною реєстрацією.

Схеми ввезення

Українці, які вирішили придбати авто з іноземною реєстрацією, використовують, в основному, дві схеми ввезення: митний режим транзиту та митний режим тимчасового ввезення.

У першому випадку термін перебування таких транспортних засобів в Україні обмежений п'ятьма цілодобово, а в разі переміщення в зоні діяльності різних митних постів – 10 діб. В основному цей спосіб популярний для співвітчизників, які живуть в прикордонних районах країни. «За порушення строків транзиту штраф становитиме 8500 гривень одноразово, поки не виїдеш за кордон. По факту можна їздити і два, і три роки. Найголовніше, якщо ти зізнаєшся, що порушив правила і готовий сплатити, то ніхто не буде мати претензій, тому, що за одне і те ж правопорушення адміністративного характеру людина не може бути покараний двічі», - пояснює Ярошевич.

У другому випадку – ввезення авто в режимі тимчасового ввезення, використовуючи Стамбульську конвенцію – дає право користуватися нерозмитненим автомобілем в Україні цілий рік. Схема тут наступна. Автомобіль оформляється на іноземну компанію, найчастіше це фірми з Литви, тому ввезені авто в народі називають "литовцями". Другими за чисельністю в цій категорії є «поляки».

Щоправда, в цій схемі є кілька недоліків. Сплативши гроші, українець так і не стає власником авто. Більш того, він повинен обов'язково оформиться як працівник фірми, на яку зареєстрований автомобіль. Це необхідно для створення юридичної видно, що «евробляхер» використовує авто в службових або комерційних цілях. Насправді, довести, що авто з еврономерами використовується в комерційних цілях, досить складно. Потрібно вести ще бухгалтерську документацію, заповнювати відрядні листи і т. д. Тому їзда по такій схемі – до першої зупинки поліцейським. Хоча з боку «евробляхеров» можна почути заяви, що поліцейські можуть штрафувати тільки за порушення правил дорожнього руху, а от порушення митних правил – не їх компетенція.

Справедливі вимоги «евробляхеров»?

Проблема з розмитненням машин зовсім не так проста, як може здатися. Адже власники автомобілів з іноземною реєстрацією, перманентно влаштовуючи акції протесту, справедливо вказують на одну важливу обставину – на невиправдано високі податки, які не дають можливість українцям купувати хороші авто за адекватні гроші.

Справа в тому, що ціни на б/у машини в ЄС значно нижче, ніж в Україні. Проте після розмитнення авто в нашій країні їх вартість зростає в 2-3 рази. В якості прикладу активісти вказують на експеримент «Запорожцем». За його розмитнення в Польщі сплатили 250 доларів. Зворотний шлях цього «Запорожця» в Україну обійшовся ініціаторам... 3 тисячі доларів!

Крім того, «евробляхеры» вимагають скасувати закон, який обмежує ввезення і, відповідно, реєстрацію в Україні автомобілів, вироблених до 2010 року. Адже навіть при великому бажанні автомобіліста сплатити податки і поставити на українську реєстрацію автомобіль 2009 року випуску, куплений за кордоном, не вийде.

В цілому ж низькі доходи громадян, недоступність банківських кредитів та високі ціни на нові та старі автомобілі в Україні, все більше штовхають українців на покупку б/в машин у Європі. Коли і чому виникає ідея йти на ризик з покупкою авто з еврономерами – на своєму прикладі розповів блогер і «евробляхер» Микола Малуха. За його словами, купити машину він вирішив тільки після народження третьої дитини, в 32 роки. Однак, як представник середнього класу, зіткнувся з проблемою обмеженості сімейного бюджету. Вивчаючи різні варіанти в українських реаліях, він опинився перед вибором взяти кредит і переплатити 80% вартості авто банку, або купити за 3-4 тисячі доларів восьмирічний «ланос». У підсумку, вирішив придбати автомобіль Audi A6 2002 року на єврономерах за 3500 доларів, який в Україні коштує не менше 8 тисяч «зелених». Микола зазначає, що при купівлі б/в авто в Україні ніякі податки не сплачуються, а просто компенсується власнику раніше сплачені податки, що той хоче отримати при перепродажі. Разом з тим, Микола помітив, що після купівлі машини на еврономере, він з родиною почав активно подорожувати, а, відповідно, платити за бензин, СТО, хімчистку. «Це частина від зекономлених грошей, на які я купив купу товарів і послуг у різних регіонах країни, замість того, щоб компенсувати комусь його митно-податкові витрати, або платити державі, яке на сьогодні не здатна ефективно користуватися публічними засобами», - вказує на економічну вигоду для суспільства Микола Малуха.

Правда, зрозуміти ці аргументи в цьому самому суспільстві можуть не всі. Наприклад, блогер і інвестбанкір Сергій Фурса закликає ні в якому разі не йти на поступки «евробляхерам».

«Може, вони хочуть, щоб мита були знижені на імпорт всіх автомобілів в Україну? Ні, вони хочуть, щоб держава узаконила схему, за якою вони ввезли в країну транзитні автомобілі. Вони хочуть узаконити обман. Узаконити свою маленьку хитрість. Вони хочуть, щоб їх хитросделанность не привела в результаті до необхідності платити штрафи. Вони хочуть обдурити всіх інших платників податків», - написав він у своїй колонці.

Фурса визнає, що в Україні високі податки на автомобілі, однак це, за його словами, це – «необходмо зло». Однак, мабуть, головний висновок, який робить експерт – задоволення вимог "евробляхеров" створить небезпечний прецедент, відкривши тим самим ящик Пандори. «Протести "бляхеров" подібні протестів вкладників банку Михайлівського. Там держава злякалося і пішло їм назустріч, прийнявши несправедливий закон. І відкривши ящик Пандори. Якщо у михайлівських прокатали, то можна і "бляхерам". А потім і контрабандисти підуть, якщо вдасться прикрити контрабанду. "Копачі бурштину"», - резюмує Фурса.

Крім того, проти зниження тарифів на реєстрацію б/у автомобілів з-за кордону виступають і вітчизняні автовиробники – «Укравто " і «Богдан» (правда, їх не цікавлять права українців або проблеми держбюджету, а власні бариші). Не кажучи вже про легальних автоімпортерах і автодиллерах. Правда, останні вирішили використовуватися поточним моментом: як написав у фейсбуці генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко, вони розробили проект Закону України про скасування мит при імпорті всіх авто (нових і старих) і відправили його народним депутатам. «Розумію, що може пошта довго йде і помічники нардепів дають висновки, але поки що відповідей немає! Подивимося, хто з народних депутатів реально за здешевлення авто для народу!», - уточнив Назаренко.

«Евробляхеры» теж не проти введення єдиної ставки на ввезення всіх автомобілів, як це зробили інші країни колишнього СРСР. Так, у Молдові ця ставка становить 600 євро, а в Білорусі – $400.

«Уся система оподаткування, розмитнення повинна бути наведена в одну структурування систему. По типу, як це в інших країнах. Наприклад, у Литві перший облік автомобіля (наша розмитнення) варто 54 євро, хоча є приклад Молдови, де ціна становитиме 600 євро, Грузія – 180 доларів. Необхідно скасувати всі акцизи і податки і встановити єдиний збір», - вважає Ярошевич, додаючи, що також правильним рішенням було б скасувати автомобільний акциз, залишивши тільки ПДВ і мито.

Влада готує заборону

Побачивши, що суспільство розділене на противників і прихильників «литовців» і «поляків», влада явно не поспішає йти на компроміс. Як відомо, ще в середині травня Президент Петро Порошенко, перебуваючи в Луцьку, дав зрозуміти, що влада не збирається йти на поступки у питанні легалізації автомобілів на іноземних номерах.

Під час наради з приводу перетину кордону, яке було організовано в Луцьку, він заявив, що особисто спілкувався з одним з таких автомобілістів.

«Коли ми були на Яготыне, машина з литовськими номерами — за кермом сидить українець. Я кажу: це ви на п'ять днів в'їжджаєте? Він каже: «пане президент, ну, які п'ять днів», – це він мені говорить. А як будеш робити? – «Так там те, се, того подмажу, цього подмажу, що будемо робити». Ні, друзі мої, не будемо робити. І підмазувати не будемо. І робитися це повинно по-іншому. І тут повинна бути координація наших дій. Чому одні повинні платити податки, акцизи, мита, а інші будуть підмазувати? Повинна бути наша спільна позиція, щоб одні не були дурніші, а інші розумніші», — заявив тоді Порошенко.

Буквально через кілька днів, в кінці травня, президент підписав Указ, яким доручив уряду врегулювати питання тимчасового ввезення транспортних засобів на митну територію України з урахуванням вимог законодавства Європейського Союзу і міжнародних договорів.

По всій видимості, Кабмін так нічого і не зробив. Про що засвідчила і нинішня безстрокова акція протесту «евроавтомобилистов».

Однак, на цей раз влада має намір припинити навалу «литовців» і «поляків». Принаймні, так заявила представник президента в парламенті, народний депутат Ірина Луценко в ефірі одного з телеканалів. За її словами, в найближчі три місяці планується ухвалення закону, що забороняє в'їзд незаконних автомобілів з іноземною реєстрацією в Україну.

«Ми повинні до листопада прийняти закон, який заборонить в'їжджати, тобто, ми припиняємо таке нашестя», - сказала Ірина Луценко, додавши, що одночасно буде введений мораторій на перевірки власників авто з іноземною реєстрацією. Надалі буде напрацьовано компромісний проект закону щодо розмитнення авто з еврономерами.

Машини-привиди на дорогах?

Поки влада і суспільство сперечаються, як правильно вчинити з автомобілями на єврономерах, не можна не відзначити появу ще ряду проблем. Зокрема, все частіше стає помітним молодецтво і порушення правил дорожнього руху з боку «евробляхеров». Але, мабуть, кричущими є випадки, коли водії з еврономерами, будучи винуватцями ДТП, просто кидають машину і зникають з місця події. І встановити, хто сидів за кермом, правоохоронним органам дуже складно. Очевидно, що про відшкодування збитків потерпілій стороні говорити взагалі не доводиться.

«По митному законодавству, власником автомобіля є той, хто в'їхав на ньому на митну територію України. Якщо ж по території України на ньому їздить інший чоловік, то, потрапивши у ДТП, він може кинути ключі і просто залишити автомобіль, а встановити його особу за якимось іншим параметрам, не проводячи складного розслідування, неможливо», - підтвердив в ефірі «Радіо «Свобода» радник міністра МВС Володимир Мартиненко.

Ситуація ускладнюється ще й тим, що українці, купуючи «литовця» або «поляка», набувають міжнародну страховку на невеликий термін. У разі його закінчення, навіть якщо при ДТП винуватець-«бляхер» був встановлений і нікуди не втік, платити за заподіяну їм шкоду страхова не стане.

Крім того, останнім часом почастішали випадки масового банкрутства в Польщі чи Литві компаній, які зареєстровані авто. Ось чому багато співвітчизників може навіть і не знають, що катаються на машинах-привидів, у яких навіть немає номінальних власників: відповідно, ніхто точно не знає, яке точно кількість таких «неіснуючих» машин незаконно перебуває на території України.

Нарешті, не дивно, що криміналітет використовує авто з іноземними номерами для вчинення злочинів – так зручніше замітати сліди.

Такі аргументи противників «евробляхеро». У свою чергу, керівник організації «АвтоЕвроСила» Олег Ярошевич відкидає всі ці звинувачення. «Щоб заїхати в країну, будь-яка людина зобов'язаний пройти паспортний контроль, при цьому повинен показати документи на транспортний засіб. Скажіть, будь ласка, хіба складно знайти людину, який заїхав на транспортному засобі в країну? Тобто, їм впадло звернутися в митницю? Немає проблем знайти людину», - вважає він.

За інформацією Ярошевича, близько 95% водіїв з іноземною реєстрацією авто мають автоцивілку. Тим більше, згідно з правилами дорожнього руху, кожний водій повинен мати водійське посвідчення, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу і страховий поліс.

«Якщо в Україну заїжджає автомобіль з іноземної автоцивілкою, то вона, як правило, на місяць, і, після закінчення її терміну дії, водії роблять українську автоцивілку. У разі ДТП водії захищені», - вважає він.

Правда, «евробляхер» Костянтин під час акції протесту повідомив УНІАН, що він використовує європейську автоцивілку (Зелену карту), щоб мати можливість безперешкодно виїжджати за кордон.

«Використовую «зелену карту». Вона оформлялася на рік при проходженні техогляду в Болгарії і коштувала 150 євро. Болгарська карта котирується в Україні і за неї відповідає Моторно-транспортне страхове бюро України. У мене вже було ДТП, і все виплатили», - заявив він.

***

Як би там не було, нам ще не раз доведеться почути про «єврономерах». Запасаємося попкорном.

Микола Бабич

Теги: протести в Києві, власники авто на єврономерах, протести евробляхеров



Категория: Общество